Головна » Статті » Для вчителів » початкової школи

Конспект виховного заняття "Подорож українськими казками"

Тема. Подорож українськими казками.

Мета: Ознайомити учнів з усним народним оповіданням, розвивати в дітей пізнавальний інтерес до української казки; виховувати за допомогою казки моральні чесноти й загальнолюдські цінності; підтримувати в класі атмосферу доброзичливості та взаєморозуміння.

Обладнання: книжкова виставка «Улюблені українські казки»; картки із зображеннями персонажів знайомих дітям народних казок; картки із зображеннями тварин — героїв казки;  папір та олівці.

Хід заняття

I. Організація учнів до заняття.

-   Діти, чи всі зручно всілися на свої місця й готові мене уважно слухати? Час вже, дівчатка й хлоп’ята, розмову нам починати, а про що вона буде, ви, певно, вже здогадуєтеся.

(Звучить тиха лірична музика на розсуд учителя)

-   Скажіть, хто з нас не любить казок? Казки приходять у наше життя ще в ранньому дитинстві і залишаються з нами надовго. Спочатку ви чули казку з уст мами чи бабусі, її розповідала вам вихователька в дитячому садку або старша сестричка. Зараз ви вже майже навчилися читати і можете спробувати познайомитися з казкою самі, поринути в її дивний світ на крилах своїх мрій і фантазій.

II. Повідомлення теми й завдань заняття.

Вчитель. Отже, тема нашого сьогоднішнього заняття — «Українські народні казки». Казка живе в трепетномусердечку кожного з вас. Вони цікавлять нас і бентежать, змушують захоплюватися, хвилюватися, уявляти. Знайомлячись із казкою, ми стаємо кращими, бо кожна казочка вчить нас мудрості й доброти. Особливо близькі й дорогі для нас рідні українські казки, адже ми завжди прагнемо наслідувати найкращі чесноти героїв української казки.

IІІ. Основна частина.

Вчитель

Казок країна чарівна.

У гостій вас чека вона.

Отож часу не гайте

У подорож рушайте.

1.Робота в парах                                                                                  

-   Учні, перед собою ви бачите конверти. (Учитель звертає увагу класу на ілюстративний матеріал.) Ви маєте скласти і здогадалися, кого на них зображено? (Героїв казок.)

Правильно, це добре відомі вам персонажі українських казок. Розкажіть, кого ви тут бачите. (Івасика-Телесика, Котигорошка, Івана-Побивана, дівчину з казки «Кривенька качечка», Марусю з казки «Мудра дівчина», чарівника Оха тощо.)

Молодці. Кожен із цих героїв має свою вдачу. Чи знаєте ви, хто з них, наприклад, відрізняється силою та відвагою, мужністю й любов’ю до рідного краю? (Котигорошко, Іван-Побиван.) Так. Адже ці парубки-багатирі захищали людей від лиха і зла (наприклад злого Змія), прагнули щастя, злагоди й миру в рідному краї. А хто з персонажів казок добрий та щирий? (Івасик-Телесик; дівчина, що перетворилася на качечку.) Справді, маленького Івасика-Телесика ми уявляємо лагідним, приязним хлопчиком, який любив свою родину і дуже сумував за близькими, коли з ним сталася прикра пригода, а над усе він прагнув повернутися в затишну домівку.

Дівчина з казки «Кривенька качечка», потрапивши до оселі стареньких, одразу почала допомагати їм по господарству,хазяйнувати. Ось яка вона чуйна, пожаліла дідуся з бабусею! А назва казочки «Мудра дівчина» говорить сама за себе. Які чесноти мала Маруся — головна героїня цієї казки? (Розум, мудрість, кмітливість, вона була справедливою.)

-   Отже, діти, персонажі народних казок завжди мужні й чуйні, працьовиті й мудрі. І нас навчають того ж. Звичайно, серед них є й лихі та підступні. Хто пам’ятає таких персонажів? (Змій, Баба Яга, чарівник Ох.)

Український народ вигадав їх недаремно, а для того, щоб показати: зло невічне, його завжди має перемагати той, хто наділений чеснотами ... якими? (Учні відповідають.)

2.Класна виставка книг

-   Перед вами книжкова виставка українських казок. Тут є казочки, які «живуть» у шафі нашої класної кімнати, а деякі з них я принесла зі шкільної бібліотеки. Але багато книжок принесли сьогодні й ви, друзі, адже це ваші улюблені казки.

Підніміть руки ті, хто взяв участь в оформленні нашої книжкової виставки. (Першокласники виконують завдання.)

Зараз я прошу всіх бажаючих розповісти про свої улюблені казки: сказати їхні назви, згадати головних героїв, коротенько розповісти про цікаві події, які відбувалися у вашій улюбленій казочці. Звичайно, серед персонажів зустрінуться й ті, на кого ви хочете в чомусь бути схожими,— тож поясніть чому. А ми уважно вас послухаємо.

 

-   Український народ склав чимало казок і про тварин, кожна з яких має власну, особливу вдачу. Зараз ми пограємо в гру, яка допоможе нам пригадати всі вади й чесноти звірів з казок.

3.Відгадування загадок про казкових тварин

Учитель по черзі бере картки із зображеннями тварин, закриваючи їх від дітей, і читає загадки. Коли школярі відгадують загадку, класовод показує зображення.

Говорить лагідно, ласкаво,

Насправді ж хитра та лукава,

На думці в неї завше, діти,

Одне: кого б це обдурити?

(Лисиця.)

Має вдачу полохливу,

Несміливу, боязливу,

Весь тремтливий і боїться Вовка хижого й лисицю.

(Зайчик.)

Він зубастий, надто лютий,

Полювати звір цей любить,

Злістю він відомий, друже,

А от розумом — не дуже.

(Вовк.)

Неквапливий, вайлуватий,

Чималий у нього зріст,

Медом ласувати радий,

Залюбки солодке їсть.

(Ведмідь.)

Рано-вранці він співає,

Сонечко завжди вітає.

Ця дзвінкоголоса птиця —

Мрія кожної лисиці.

(Півник.)

-   Добре. Бачу, ви знаєте і любите українські казки про тварин. Тому, гадаю, наступна гра здасться вам зовсім не складною.

4. Гра «З якої казки?»

Діти декламують фрагменти віршованих примовок та пісеньок з казок. Завдання першокласників — уважно слухати  і відгадати персонажа, якому належать ці слова, та назвати відповідну казку.

Тупу-тупу ногами,

Сколю тебе рогами,

Ніжками затопчу,

Хвостиком замету...

(Коза з казки «Коза-дереза».)

Я по коробу метений,

На яйцях спечений —

Як від баби та од діда втік,

Так і від тебе втечу!

(Колобок )

Онде наша діва,

Онде наша Іва,

На метеному дворці,

На тесаному стовпці.

Кужілочка шумить,

Веретенце дзвенить.

(Качки з казки «Кривенька качечка».)

Гуси, гуси, гусенята!

Візьміть мене на крилята Та понесіть до батенька,

А в батенька — їсти й пити,

Ще й хороше походити!

(Івасик-Телесик)

4. Інсценізація казочки « Півник і двоє мишенят».

- Діти, чому навчила нас ця казка? (діти відповідають).

Що все у житті досягається через працю.

-   Про добру та цікаву українську казочку можна говорити ще дуже довго. Адже наших казок так багато! Скоріше навчайтесь добре читати, і тоді ви зможете самі вирушати в чарівну мандрівку казками. Ви розділите з казковими персонажами їхні дивовижні пригоди, будете хвилюватися за їхню долю і вчитися в них бути добрими та чуйними, сміливими та відважними, працьовитими та чесними. А ще завдяки казкам ви навчитеся відрізняти справжнє від вдаваного, щирість від лестощів, добро від зла. Адже саме цього навчає нас українська казка.

Казка із добрим, щасливим кінцем...

Зіроньки сяючі над озерцем.

В темній діброві мале зайченя тишу пильнує, чекаючи дня.

Казочка лагідна та чарівна —

Кличе дитину з собою вона,

Зве у незвідані, дивні світи,

Хоче, щоб кращим, добрішим став ти.

ІV. Підсумок заняття.

-   Отож, діти, любіть українську казку!

Хай казка іде по життю поруч із вами, як вірний друг, а кращі герої казки — мужній Котигорошко, мудра Маруся, вірний собачка, добра царівна — стануть для вас гарним прикладом.

 

 

Категорія: початкової школи | Додав: yana (22.08.2017)
Переглядів: 835 | Теги: для вихователів ГПД, 1 клас, виховне заняття | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar