Головна » Статті » Для вчителів » початкової школи |
Тема. Подорож українськими казками. Мета: Ознайомити учнів з усним народним оповіданням, розвивати в дітей пізнавальний інтерес до української казки; виховувати за допомогою казки моральні чесноти й загальнолюдські цінності; підтримувати в класі атмосферу доброзичливості та взаєморозуміння. Обладнання: книжкова виставка «Улюблені українські казки»; картки із зображеннями персонажів знайомих дітям народних казок; картки із зображеннями тварин — героїв казки; папір та олівці. Хід заняття I. Організація учнів до заняття. - Діти, чи всі зручно всілися на свої місця й готові мене уважно слухати? Час вже, дівчатка й хлоп’ята, розмову нам починати, а про що вона буде, ви, певно, вже здогадуєтеся. (Звучить тиха лірична музика на розсуд учителя) - Скажіть, хто з нас не любить казок? Казки приходять у наше життя ще в ранньому дитинстві і залишаються з нами надовго. Спочатку ви чули казку з уст мами чи бабусі, її розповідала вам вихователька в дитячому садку або старша сестричка. Зараз ви вже майже навчилися читати і можете спробувати познайомитися з казкою самі, поринути в її дивний світ на крилах своїх мрій і фантазій. II. Повідомлення теми й завдань заняття. Вчитель. Отже, тема нашого сьогоднішнього заняття — «Українські народні казки». Казка живе в трепетномусердечку кожного з вас. Вони цікавлять нас і бентежать, змушують захоплюватися, хвилюватися, уявляти. Знайомлячись із казкою, ми стаємо кращими, бо кожна казочка вчить нас мудрості й доброти. Особливо близькі й дорогі для нас рідні українські казки, адже ми завжди прагнемо наслідувати найкращі чесноти героїв української казки. IІІ. Основна частина. Вчитель Казок країна чарівна. У гостій вас чека вона. Отож часу не гайте У подорож рушайте. 1.Робота в парах - Учні, перед собою ви бачите конверти. (Учитель звертає увагу класу на ілюстративний матеріал.) Ви маєте скласти і здогадалися, кого на них зображено? (Героїв казок.) Правильно, це добре відомі вам персонажі українських казок. Розкажіть, кого ви тут бачите. (Івасика-Телесика, Котигорошка, Івана-Побивана, дівчину з казки «Кривенька качечка», Марусю з казки «Мудра дівчина», чарівника Оха тощо.) Молодці. Кожен із цих героїв має свою вдачу. Чи знаєте ви, хто з них, наприклад, відрізняється силою та відвагою, мужністю й любов’ю до рідного краю? (Котигорошко, Іван-Побиван.) Так. Адже ці парубки-багатирі захищали людей від лиха і зла (наприклад злого Змія), прагнули щастя, злагоди й миру в рідному краї. А хто з персонажів казок добрий та щирий? (Івасик-Телесик; дівчина, що перетворилася на качечку.) Справді, маленького Івасика-Телесика ми уявляємо лагідним, приязним хлопчиком, який любив свою родину і дуже сумував за близькими, коли з ним сталася прикра пригода, а над усе він прагнув повернутися в затишну домівку. Дівчина з казки «Кривенька качечка», потрапивши до оселі стареньких, одразу почала допомагати їм по господарству,хазяйнувати. Ось яка вона чуйна, пожаліла дідуся з бабусею! А назва казочки «Мудра дівчина» говорить сама за себе. Які чесноти мала Маруся — головна героїня цієї казки? (Розум, мудрість, кмітливість, вона була справедливою.) - Отже, діти, персонажі народних казок завжди мужні й чуйні, працьовиті й мудрі. І нас навчають того ж. Звичайно, серед них є й лихі та підступні. Хто пам’ятає таких персонажів? (Змій, Баба Яга, чарівник Ох.) Український народ вигадав їх недаремно, а для того, щоб показати: зло невічне, його завжди має перемагати той, хто наділений чеснотами ... якими? (Учні відповідають.) 2.Класна виставка книг - Перед вами книжкова виставка українських казок. Тут є казочки, які «живуть» у шафі нашої класної кімнати, а деякі з них я принесла зі шкільної бібліотеки. Але багато книжок принесли сьогодні й ви, друзі, адже це ваші улюблені казки. Підніміть руки ті, хто взяв участь в оформленні нашої книжкової виставки. (Першокласники виконують завдання.) Зараз я прошу всіх бажаючих розповісти про свої улюблені казки: сказати їхні назви, згадати головних героїв, коротенько розповісти про цікаві події, які відбувалися у вашій улюбленій казочці. Звичайно, серед персонажів зустрінуться й ті, на кого ви хочете в чомусь бути схожими,— тож поясніть чому. А ми уважно вас послухаємо.
- Український народ склав чимало казок і про тварин, кожна з яких має власну, особливу вдачу. Зараз ми пограємо в гру, яка допоможе нам пригадати всі вади й чесноти звірів з казок. 3.Відгадування загадок про казкових тварин Учитель по черзі бере картки із зображеннями тварин, закриваючи їх від дітей, і читає загадки. Коли школярі відгадують загадку, класовод показує зображення. Говорить лагідно, ласкаво, Насправді ж хитра та лукава, На думці в неї завше, діти, Одне: кого б це обдурити? (Лисиця.) Має вдачу полохливу, Несміливу, боязливу, Весь тремтливий і боїться Вовка хижого й лисицю. (Зайчик.) Він зубастий, надто лютий, Полювати звір цей любить, Злістю він відомий, друже, А от розумом — не дуже. (Вовк.) Неквапливий, вайлуватий, Чималий у нього зріст, Медом ласувати радий, Залюбки солодке їсть. (Ведмідь.) Рано-вранці він співає, Сонечко завжди вітає. Ця дзвінкоголоса птиця — Мрія кожної лисиці. (Півник.) - Добре. Бачу, ви знаєте і любите українські казки про тварин. Тому, гадаю, наступна гра здасться вам зовсім не складною. 4. Гра «З якої казки?» Діти декламують фрагменти віршованих примовок та пісеньок з казок. Завдання першокласників — уважно слухати і відгадати персонажа, якому належать ці слова, та назвати відповідну казку. Тупу-тупу ногами, Сколю тебе рогами, Ніжками затопчу, Хвостиком замету... (Коза з казки «Коза-дереза».) Я по коробу метений, На яйцях спечений — Як від баби та од діда втік, Так і від тебе втечу! (Колобок ) Онде наша діва, Онде наша Іва, На метеному дворці, На тесаному стовпці. Кужілочка шумить, Веретенце дзвенить. (Качки з казки «Кривенька качечка».) Гуси, гуси, гусенята! Візьміть мене на крилята Та понесіть до батенька, А в батенька — їсти й пити, Ще й хороше походити! (Івасик-Телесик) 4. Інсценізація казочки « Півник і двоє мишенят». - Діти, чому навчила нас ця казка? (діти відповідають). Що все у житті досягається через працю. - Про добру та цікаву українську казочку можна говорити ще дуже довго. Адже наших казок так багато! Скоріше навчайтесь добре читати, і тоді ви зможете самі вирушати в чарівну мандрівку казками. Ви розділите з казковими персонажами їхні дивовижні пригоди, будете хвилюватися за їхню долю і вчитися в них бути добрими та чуйними, сміливими та відважними, працьовитими та чесними. А ще завдяки казкам ви навчитеся відрізняти справжнє від вдаваного, щирість від лестощів, добро від зла. Адже саме цього навчає нас українська казка. Казка із добрим, щасливим кінцем... Зіроньки сяючі над озерцем. В темній діброві мале зайченя тишу пильнує, чекаючи дня. Казочка лагідна та чарівна — Кличе дитину з собою вона, Зве у незвідані, дивні світи, Хоче, щоб кращим, добрішим став ти. ІV. Підсумок заняття. - Отож, діти, любіть українську казку! Хай казка іде по життю поруч із вами, як вірний друг, а кращі герої казки — мужній Котигорошко, мудра Маруся, вірний собачка, добра царівна — стануть для вас гарним прикладом.
| |
Переглядів: 835 | | |
Всього коментарів: 0 | |