Головна » Статті » Для вчителів » середньої та старшої школи

Використання дидактичних ігор на уроках української літератури у середній ланці (5-7 класи)

Вступ

Уроки української літератури - це сходинки до пізнання духовної скарбниці людства. Наше и завдання не лише прочитати та переглянути програмовий твір, а шукати мудрість і красу, знаходити радість і естетичну насолоду.

Тому головним завданням на уроках української літератури є створення умов для розвитку дитячої особистості. Сьогодення потребує від людини вміння самостійно здобувати й використовувати на практиці нові знання, вміння співпрацювати, спілкуватися, адаптуватися до нових обставин, знаходити шляхи вирішення життєвих проблем.

Завдання вчителя літератури - виховати особистість, здатну сприймати, розуміти красу і будувати своє життя за її законами.

У роботі теоретично обґрунтована сутність інтерактивних технологій навчання, застосування нових методик навчання, взаємозв’язок учителя й учня під час навчального процесу. Подані форми та методи роботи з використанням інтерактивних технологій, застосування їх у практичній діяльності, методологія проведення інноваційних вправ.

Актуальність та практичне значення роботи полягає в тому, що сьогодні інтерактивні технології сприяють вирішенню наступних проблем:

- оптимізація навчального процесу;

- підвищення ефективності уроку;

- активізація навчальної діяльності учнів на уроках літератури, підвищення інтересу до навчання та читацької активності;

- розвиток навичок самостійної та спільної діяльності;

- оптимізація особистісного росту учня, формування готовності до подолання труднощів навчання та життя.

Структура роботи : вступ, 6 розділів, висновки, список використаних джерел, додатки.

 

Зміст

Вступ

Розділ 1 Застосування інтерактивних методів навчання як один із шляхів підвищення ефективності уроку української літератури

Розділ 2 Інтерактивні технології кооперативного навчання

Розділ 3 Технології колективно - групового навчання

Розділ 4 Технології ситуативного моделювання

Розділ 5 Технології опрацювання дискусійних питань

Розділ 6 Розвиток творчої особистості засобами інноваційних технологій

Висновки

Список використаної літератури

Додатки

 

 

Розділ 1

У сучасній освіті простежується тенденція переходу від традиційної системи до нової. Найбільш результативними є технології, спрямовані встановленням атмосфери взаємодопомоги довіри та відповідальності. Інтерактивне навчання дозволяє різко збільшити процес засвоєння матеріалу. Набагато важливіше навчити, ніж просто розповісти.

Вибір даної проблеми був не випадковий, бо нова мета освіти - розглядати учня як мету, а не засіб. Я прийшла до висновку: впровадження інтерактивних технологій дає мені змогу зацікавити  учнів самостійним пошуком різних джерел інформації, розвивати їх творчі здібності, критичне мислення, за короткий час засвоїти великий обсяг інформації. Саме тому наочне подання інформації має велике значення під час усіх етапів уроку.

Мої напрацювання базуються на конкретних наукових і практичних досягненнях досвіду вчителів Шуляр В.І., Самарян С., Масол Л.І., досвіду вчителів міста, власних моделей уроку із використанням комп’ютерних технологій.

Широко впроваджую у практиці своєї роботи технології інтерактивного навчання, розроблені О.І.Пометун, яка зосереджує увагу на тому, що навчальний процес відбувається за умови активної взаємодії всіх учнів.

За метою уроку та формою організації навчальної діяльності дотримуюсь розподілу інтерактивних технологій на такі групи :

- інтерактивні технології кооперативного навчання;

- технології колективно - групового навчання;

- технології ситуативного моделювання;

- технології опрацювання дискусійних питань.

 

Розділ 2

Важливе місце у системі інтерактивного навчання посідає кооперативне. Парну і групову роботу застосовую на уроках закріплення, засвоєння знань, умінь та навичок, або як частину уроку узагальнення та систематизації знань.

Інтерактивні технології кооперативного навчання:

- робота в парах;

- змінювані трійки;

- "два - чотири - всі разом";

- "карусель";

- робота в малих групах;

- "акваріум".

"Слабкі" діти можуть скористатися підтримкою групи і досягти певних успіхів, а "сильні" учні вчаться співпрацювати разом з іншими.

Діти позбавляються почуття самотності, поліпшують особисті досягнення.

 

Розділ 3

Ця технологія передбачає одночасну спільну роботу всього класу. Головна мета - привертання уваги учнів до складних і проблемних питань, мотивація пізнавальної діяльності, активізація опорних знань.

Технології колективно - групового навчання:

- обговорення проблем в загальному колі;

- "мозковий штурм";

- "мікрофон";

- "незакінчені речення";

- "навчаючи - учись";

- "дерево рішень";

- "ажурна пилка".

Використовуючи ці технології, я дійшла висновку, що вони :

- розвивають вміння лаконічно висловлюватись;

- підвищувати інтерес учнів до вивчення української літератури;

- сприяють формуванню навичок самостійної роботи;

- формують вміння аналізувати, узагальнювати.

 

Розділ 4

Створення ігрових ситуацій вносить різноманітність, розвиває увагу, кмітливість. Дієвим засобом розвитку пізнавального інтересу в учнів до вивчення шкільних предметів є технології ситуативного моделювання, а саме дидактична гра (симуляції або імітаційні ігри).

Технології ситуативного моделювання:

- громадське слухання;

- імітаційні ігри;

- розігрування ситуації за ролями;

- спрощене судове слухання.

 

Розділ 5

Дискусія - важливий засіб пізнавальної діяльності учнів у процесі навчання. Вона сприяє  розвитку критичного мислення, формує навички відстоювання своєї думки.

Технології опрацювання дискусійних питань :

- метод "Прес";

- "Займи позицію";

- "Зміни позицію";

- "Коло ідей";

- "Дебати";

- "Ток - шоу".

При плануванні дискусії враховую кілька важливих моментів: час,

необхідний для її проведення, місце, що забезпечує можливість здійснювати всі пересування учням, які дискутують, і стежити за дискутуванням решти учнів класу; матеріали, необхідні для роботи учнів та наочного подання її результатів.

Згідно з логікою застосування навчального матеріалу і стимулювання пізнавальної діяльності учнів, визначаю кілька варіантів моделювання навчальних тем на основі дискусії:

 вивчення теми як підготовки до дискусії, яка має відбутися на

останньому уроці;

 включення дискусійного компонента в окремі уроки на етапах

перевірки домашнього завдання та закріплення щойно вивченого

матеріалу;

 навчання у формі самостійної або групової роботи учнів з наступним обговоренням її результатів.

 

 

Розділ 6

Досить вагомою на уроках української літератури є роль гри, коли розвага переростає у навчання.

Продуктивними на уроках вважаю такі завдання:

- інтерв’ю з автором книги або літературним героєм;

- літературні диктанти;

- "лови помилку" ;

- лист до героя або автора;

- складання кіносценарію за мотивами літературного твору;

- анкета літературного героя, автора

Яким би багатим і цікавим матеріалом я не володіла, ефективність уроків завжди буде залежати активності моїх учнів.

Завдяки використанню інноваційних технологій, зокрема інтерактивних, мультимедійних, проектних, у їх тісному зв'язку відбуваються суттєві зміни в навчальному процесі, в центрі якого знаходиться особистість учня, а головною метою стає розвиток інтелектуальних і творчих здібностей школярів, їхньої пізнавальної активності, усвідомлення моральних цінностей,що згодом дасть їм змогу самореалізуватися, самостійно мислити, приймати важливі рішення, працювати над розв'язанням важливих життєвих проблем.

 

Список використаної літератури:

1.     Інтерактивні технології навчання: теорія, досвід: Методичний посібник. / Авт. -уклад. О. Пометун, Л. Пироженко. – 2007.

2.     Нісімчук А. С., Падалка О. С., Шпак О. Т. Сучасні педагогічні технології. К, 2000.

3.     Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - К.: А.С.К., 2004.

4.     Перспективні педагогічні технології в шкільній освіті: Навчальний посібник / За заг. ред. С. П. Бондар. – Рівне, Редакційно-видавничий центр "Тетіс" Міжнародного університету "РЕГІ", 2003. – 200с.

5.     . Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. / О. І. Пометун,  Л. В. Пироженко. – К.: Видавництво А.С.К., 2003. – 192 с.

6.     Фасоля А. М. Урок в умовах особистісно-зорієнтованого навчання // Українська мова і література. – 2003. - № 4

 

Загальні рекомендації щодо проведення уроків з використанням інтерактивних технологій

1. Заздалегідь до проведення уроку рекомендується література, забезпечується знання тексту - лише в такому разі дискусія  буде ефективною,  а доведення  істини аргументоване й переконливе.

2. На першому уроці вивчення творчості письменника треба викликати в учнів інтерес до постаті митця – це спонукатиме до інтенсивного пошуку найцікавішого матеріалу про письменника, до читання й аналізу його творів.

3.  Учитель зобов'язаний забезпечити системний підхід у викладанні свого предмета, поступовість упровадження нових технологій, дозування завдань за принципом - від простого - до складного.

4.  Разом з експертною групою педагог має об'єктивно оцінювати відповіді, ідеї, аргументи учнів, тактовно коригу­вати і спрямовувати їхні думки.

5. Одне з важливих завдань учителя - створити в класі ситуацію успіху, яка дасть змогу розкритися "замкненим характерам", з'явитися оригінальним ідеям.

Організація базисних груп допомоги вчителеві Група "Літературний ексклюзив" (3-4 чол.). До неї входять учні, котрі претендують на пошук виняткової ін­формації, виклад невідомих фактів біографії письменника, складної долі видання творів, відомостей про ще не надруковані матеріали, архівні документи.

Група "Авторська лабораторія" (3-4 чол.). Кільком здібним учням, які мають творче мислення, естетичний смак, володіють художнім стилем мовлення, даються завдання: доповнити авторський текст, написати свою версію твору на задану тему, зробити власний портрет-опис героя тощо.

Група "Пошук мемуарів" (2-3 чол.). Члени групи розшукують і наводять мемуарні свідчення самого автора або думки про нього відомих діячів. Використання на уроці таких матеріалів зацікавлює учнів, допомагає правильно трактувати певні дискусійні питання, логічно узагальню­вати гострі полеміки.

"Експертна група" (3-4 чол.). Члени групи здійснюють контроль за регламентом, стежать за висловленням оригі­нальних ідей, розкриттям проблем, допомагають учителеві об'єктивно оцінити роботу на уроці, підбити його підсумок.

Завдяки використанню інтерактивних техно­логій учні  формують власне світо­бачення, орієнтовно визначають життєву пози­цію, своє місце в сучасному світі. Вони вчать­ся пояснювати і вмотивовувати, а де треба - об­стоювати свою точку зору. А це дуже важлива риса, необхідна в сучасному інтенсивному  світі.

 

 

Категорія: середньої та старшої школи | Додав: yana (03.02.2017)
Переглядів: 341 | Теги: ДИДАКТИЧНІ ІГРИ, українська література | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
avatar